maandag 4 november 2013

Perth 02

28 oktober tot en met 3 november
De afgelopen dagen waren behoorlijk intensief, maar het resultaat mag er zijn: Dit blogje kan ik typen vanaf camping Karinnyup Water Resort, tien kilometer te noorden van Perth. Dat betekent, dat onze reis echt is begonnen. Zaterdagmorgen hebben we na tien dagen ons appartement in Perth verlaten, met in de kofferbak van onze Toyota Landcruiser Prado een echte bungalowtent, en een hele berg ander spullen die een modern mens nodig heeft om al reizend te overleven. Op camping Karinnyup testen we alles uit. Als we dan nog wat missen, kunnen we dat in Perth gemakkelijk kopen. De eerstvolgende grote stad na Perth in oostelijke richting is Adelaide, en dat is een slordige 2500 kilometer verderop. Daartussen provinciestadjes, dorpen en roadhouses, geen plaatsen waar je voor een redelijke prijs campingspullen kunt kopen.

3000 dollar kampeerspullen, dat heeft een modern mens nodig om in de natuur te overleven..

Ons plekje op Karinnyup camping
Met de campertrailer wil het nog niet erg lukken. Te oud of te duur, en meestal allebei. Daarom hebben we een bungalow tent gekocht met stahoogte, en daarmee gaan we het voorlopig doen. We blijven uitkijken naar een camper trailer, maar als dat niet lukt, dan is dat niet erg. Je leeft hier hoe dan ook vooral buiten, en alleen slapen doe je binnen. Ter oriëntatie: Het is nu maandagochtend 7:30, ligt bewolkt en 24 graden, alsof je in een warm bad zit… West Australië doet niet aan zomertijd, en het gevolg is dat het ‘s avonds om 18:30 vrijwel donker is en ’s morgens om 5 uur helemaal dag. Ons dagritme past zich daarbij aan. Om 21:30 uur is het al snel bedtijd, maar om 6 uur zijn we weer helemaal actief, en zo doen de Australiërs het rondom ons ook. Het rare is, dat dit niet doorwerkt in het openbare leven, dat loopt vrijwel helemaal in het 9-5 uur ritme.

We rijden sinds vrijdagavond in onze Toyota Landcruiser Prado, maar hij is nog steeds niet helemaal van ons. De koop van de Prado was snel genoeg geregeld, dat schreef ik al in Perth 01. Maar daarna moest het formele deel worden geregeld, en dat heeft ruim een week geduurd. Het op te lossen probleem is dit: De auto staat op Queensland kenteken en moet in West Australië op mijn naam worden gezet. Dan blijkt Australië -dat wij in onze onschuld graag als een land zien- net als Europa uit verschillende landen te bestaan, met op veel terreinen eigen regels. Om de auto op mijn naam te kunnen zetten, moet de auto geïmporteerd worden in West Australië. Die laat geen auto’s toe, die niet grondig op veiligheid zijn gecontroleerd door West Australische ambtenaren. De keuring was afgelopen donderdag. Resultaat: afgekeurd! De veerstoppers achter zijn niet goed. Dat zijn twee rubber doppen die de auto opvangen, als de slaglengte van de vering helemaal is verbruikt, wat op slechte wegen gemakkelijk kan voorkomen. Geen veerstoppers te vinden in heel Perth, daarom worden ze per expres ingevlogen vanuit Sydney. Ze arriveren volgens afspraak de volgende ochtend en worden meteen gemonteerd. Herkeuring, maar dat lukt pas vrijdagmiddag. Goedgekeurd deze keer! De registratie in West Australië is rond, de kentekenplaten vervangen. Maar nu moet de auto nog op mijn naam worden gezet, en vrijdag na 16 uur kan dat niet meer. Wind en weder dienende, gaat dat vanmorgen lukken! Opmerkelijk detail: De ruitenwissers van onze Prado zouden geen enkele Nederlandse APK overleven, maar hier in Australië zijn goede veerstoppers kennelijk veel belangrijker dan goede ruitenwissers.

Al met al hebben we nu echt het gevoel aan vakantie toe te zijn! We hebben de afgelopen periode heel veel beslissingen moeten nemen. En heel veel geld uitgegeven. Dat lukt prima met onze Australië Commonwealth bankrekening. De bankkaart werkt precies als onze eigen bankkaart in Nederland, al zijn er wel detail verschillen. Voorbeeld: Ik probeer via internetbankieren de rekening van de auto te betalen. Ik duw dus op de knop ‘bills’. Niet raar toch? Maar het formulier onder ‘ bills’ vraagt hardnekkig om een ‘ biller number’ en dat heb ik niet. Na wat puzzelen blijkt, dat ik op de knop ‘ Transfers’ moet duwen, dan krijg ik een formulier waarmee ik een bedrag aan een willekeurige rekeninghouder kan overschrijven. De knop ‘bills’ is bestemd voor het betalen van huur en gas en water en licht, dat soort dingen.

Het is nu 8:30, de temperatuur is intussen gestegen naar 27 graden, het kon wel eens een warme dag worden… Koeling is daarom onmisbaar.  Een van de dingen die we gekocht hebben is een koelkastje op 12 en 240 Volt (Nee, geen typefout, Australië zit op 240 Volt). Een onmisbaar attribuut weten we van vorige reizen. We hebben het een reis gedaan met een Eski, dat is een geïsoleerde box waar je een zak ijs in gooit en dan blijft alles minstens 24 uur koel. Dat werkt goed, maar je moet dus wel vrijwel elke dag een zak ijs kopen. Dat kan gemakkelijk langs de weg. Als je ergens kunt stoppen, kun je er ook ijs kopen. 3 dollar in de stad, maar in de outback wordt het al snel 8 dollar per zak. Om ook ergens achteraf in een National Park een koel biertje te kunnen drinken hebben we geïnvesteerd in een solar paneel, een losse accu, en de koelkist. Als we alles goed uitgerekend hebben, dan levert het zonnepaneel genoeg stroom om de koelbox aan de praat te houden. Als we rijden, kan de koelbox rechtstreeks op de autoaccu worden aangesloten. Australische auto’s hebben speciaal voor de koelkast een sigarettenplug in de achterbak.

Of het allemaal naar behoren werkt, weten we als we van deze camping vertrekken.

Tot nu toe was het vooral regelen en lastige beslissingen nemen, vanaf vanmiddag vooral reizen en vakantie! Hopen we…

1. Auto op naam zetten viel dus toch tegen...
    maar eh....3000 euro om te slapen en een koud biertje, pffoe...
    Laat het de pret niet drukken, het is tenslotte vakantie. En op de eindbestemming gewoon alles weer verkopen.
    FOR SALE: completely European proof camp equipment, including 2 brand new feather-stoppers ;-)

2. Hoe zit het met de ruitenwisser George? Lekker hé bureaucratie op vakantie. Is je wel toevertrouwd. Voor dat je het weet ben je een real time Aboriginal. Stay save the next MILES / KILOMETERS.