Auto kopen

Als Nederlander (buitenlander) een auto kopen in Australië gaat niet zonder slag of stoot. Maar als Australiër een auto kopen in Nederland -hoorden we hier- is onmogelijk, dus hebben we niets om over te klagen. Hoe het officieel moet in West Australië heb ik uitgezocht en staat hieronder beschreven. Achter de kopjes ‘Update’ vindt je onze praktijkervaring. De laatste update (netto kosten voor de auto na afloop van de reis) is van 3 mei 2014 en vindt je helemaal onderaan deze pagina.

Let op: Wat hier staat geldt alleen voor West Australië! 

Dit is het geworden: Een Toyota Landcruiser Prado. Op de achtergrond Malibu Apartments, waar we 10 dagen logeerden.

 

OK, het principebesluit is gevallen. We zitten met de verkoper van een auto aan de tafel en we zijn het eens geworden over de prijs. De koop is gesloten. Wat is er voor nodig om die koop te effectueren?

a. De verkoper overhandigt het kenteken bewijs aan de koper. Dat kenteken bewijs heb je hoe dan ook nodig om het MR9 formulier, zie hierna, te kunnen invullen… 

Update 11-11-2013: In West Australië is er niet iets bij de auto dat lijkt op ons officiële kentekenbewijs. Ik heb het nagevraagd bij het Department of Transport in Perth. De (vrijwel) letterlijke tekst van de dame achter de balie: ‘Tegen betaling van 10 dollar kan ik u wel een papier geven waarop de officiële gegevens staan, maar u hebt niks aan dat formulier, omdat de politie bij aanhouding digitaal controleert, of alles klopt met de auto’.  Ik heb wel een ‘pink copy’ van het MR9 formulier (zie hierna) in mijn bezit, met daarop de gegevens van de auto, de verkoper en de koper, ondertekend door verkoper en koper. Wij hebben onze auto bij een betrouwbare dealer gekocht (Travellers Autobarn) en dat maakt de hele transactie ongetwijfeld wat gemakkelijker dan wanneer je van een particulier koopt.

b. Koper en verkoper vullen samen het formulier Notification of Change of Ownership MR9 in en ondertekenen het formulier (groene EN rode kopie) allebei. 


c. De groene (verkopers/seller) kopie van het ingevulde formulier moet door de verkoper binnen 7 dagen worden opgestuurd of ingeleverd bij het Department of Transport.


d. De rode (koper/purchaser) kopie moet binnen 14 dagen door de koper worden opgestuurd of ingeleverd bij het Department of Transport. De rode kopie moet vergezeld gaan van:
   - Een door de koper ingevuld en ondertekend Fitment of Immobiliser formulier MR191. Zonder goedgekeurde immobiliser (startonderbreker) kan de overdracht niet worden ingeschreven.
   - Een ‘identiteitsbewijs en bewijs van leeftijd’ (kopie paspoort, lijkt me).
    - En tenslotte het adres waar de auto regelmatig gestald zal staan. Zonder stallingadres in West Australië kan de auto niet worden ingeschreven. Het adres van een hotel, appartement of camping zal daarvoor voldoen, neem ik aan, maar we gaan er achter komen. 


Update 11-11-2013: Ik heb als stalling adres het adres van ons appartement opgegeven (waar we op dat moment overigens al niet meer verbleven!), en dat was prima. Het kan het Department of Transport kennelijk niets schelen of je feitelijk op dat adres verblijft, als het maar een geldig West Australisch adres is.  

e. De koper krijgt een rekening voor License and Transfer Fee toegestuurd door het Department of Transport en die rekening moet binnen 28 dagen zijn betaald. De License Fee is een precentage van de waarde van de auto. Voor een auto van 10000 dollar is dat 2,75 % (275 dollar) plus de transfer fee van 16 dollar, totaal 291 dollar.

Voordat er geld wordt overgedragen aan de verkoper (en de koop dus definitief is) moeten er nog twee dingen worden gedaan/gecontroleerd:

1. Navragen/nakijken of er een Compliance Notice (yellow sticker) op de auto zit. West Australië heeft geen jaarlijkse ‘APK’ voor personenauto’s, maar een politieman kan bij controle langs de weg de auto niet-rijklaar verklaren (un-roadworthy) en geeft dan een ‘Compliance Notice’  (yellow sticker) af. Daarin staat een datum, waarvoor de auto door een officieel keuringstation moet worden gekeurd, uiteraard na reparatie van het gebrek waarvoor de auto is afgekeurd. Gebeurt dat niet, dan vervalt de License van de auto. De auto wordt bij zo’n keuring helemaal gekeurd, dus niet alleen op het geconstateerde gebrek! Er zijn ook auto’s met een ‘ green sticker’ en die moeten rechtdoor naar de sloop. Niet kopen dus. Helemaal snappen doe ik dit systeem niet, eerlijk gezegd, want ik kan nergens vinden hoe je zeker kunt weten (los van de mededeling van de verkoper dus) of er sprake is van een yellow of green sticker. Dat laatste lijkt me toch een noodzakelijke voorwaarde voor een eerlijke regeling. Australiërs zijn hele goede bureaucraten, dus er is vast een oplossing voor. Zoeken we nog op/uit!
2. Het Personal Property en Securety Register (PPSR) moet worden geraadpleegd. In dat register is te vinden, of de auto is geregistreerd voor de sloop (written off, Green Sticker??) of is gemeld als gestolen of dat er nog onbetaalde rekeningen zijn. De eigenaar van de geregistreerde niet betaalde rekening mag namelijk je auto in beslag nemen, totdat de rekening is betaald! Kijk op http://www.ppsr.gov.au/Pages/ppsr.aspx. Om dit register te kunnen raadplegen, heb je het chassis nummer van de auto nodig! Om redenen die alleen ambtenaren kunnen begrijpen, kan dit register niet worden geraadpleegd op basis van het kenteken van de auto… 

Als alles is ingevuld en gecontroleerd, lijkt het verstandig om samen met de verkoper naar een Licensing kantoor van het Department of Transport te gaan om het ter plekke allemaal te regelen. Het kan ook allemaal op papier, zie boven, maar zeker weten dat het goed komt is beter dan tamelijk zeker weten… 

Update 11-11-2013: Wij gingen samen met de dealer naar het Department of Transport in Perth. Een ouderwetse wachtkamer met minstens 50 mensen voor ons, heel normaal hier, hoorden wij! Dealers hebben voorrang, dus in ons geval duurde het maar vijf minuten voordat we aan de beurt waren, maar anders mag je er gerust de ochtend voor uittrekken. Desondanks toch de moeite waard om samen met de verkoper naar het Department te gaan, en wel om twee redenen: Je weet zeker dat al het papierwerk rond is EN alle rekeningen worden ter plekke betaald, dus het Department hoeft niets meer te sturen naar het opgegeven Australische adres. Volgens de website van het Department kan het tot  twee weken duren, voordat de rekening in je brieven bus ligt. Niet handig als je snel aan je reis wilt beginnen, of niet meer op dat adres verblijft.
Hiermee is de overdracht van de auto rond.

Zie http://www.transport.wa.gov.au/licensing/29017.asp voor formulieren, adressen en details...

Maar we zijn nog niet klaar!

Voor elke auto moet jaarlijks de Registration Fee (Rego, zeggen de Australiërs) zijn betaald en een bestaande en betaalde Rego neem je bij de koop gewoon over. De Rego is gekoppeld aan het kenteken van de auto en is feitelijk onze motorrijtuigenbelasting PLUS een verplichte wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (Third Party Insurance), die ALLEEN personenschade dekt. De Licence Fee wordt berekend naar het gewicht van de auto en bedraagt voor personenauto’s 18,92 dollar per 100 kilo plus wat kleine opslagen. Een auto van 1000 kilo kost per jaar 208,85 dollar, niet een bedrag om echt van te schrikken. De Third Party Insurance premie bedraagt 255,06 dollar per jaar voor een personenauto. Deze twee bedragen moeten bij elkaar worden opgeteld om de hoogte van de te betalen ‘ Rego’  per jaar te bepalen. In dit geval dus 208 plus 255 = 463 dollar. Regelmatig kun je auto's kopen waar nog zes of meer maanden Rego op zit. Dan vervalt dus dit bedrag, omdat je de Rego overneemt van de verkoper.
Of de Rego al is betaald en tot wanneer kun je vinden door het kenteken in te voeren op de Vehicle Rego Check.  
Koop geen auto zonder een nog geldige Rego, want anders wordt het allemaal nog veel ingewikkelder. 
Zie: https://online.transport.wa.gov.au/webExternal/registration/;jsessionid=xB8XSvmW7z6KW2BP6Rxr2sGc7tBhGrJhV2kxzhTLKh0t7w8KpQ1K!1569123336?0 voor de Vehicle Rego Check.

Het kopen van een 10.000 dollar/1000 kilo auto in West Australië komt dus op 291 dollar Transfer Fee plus -als de bestaande Rego bijna is verlopen en dus moet worden vernieuwd- 208 dollar Licence Fee plus 255 dollar Third Party Insurance, totaal 754 dollar. Voor elke 100 kilo boven de 1000 kilo autogewicht moet je er 18,92 bij optellen. Een Toyota Landcruiser weegt ## kilo (zoeken we nog op). NB: Rego kan ook voor 3 of 6 maanden worden betaald.

Betalen aan het Department of Transport en bestaande Rego verlengen kan in West Australië in hoge mate via internet. Betalen zie: https://online.transport.wa.gov.au/webExternal/onlinepayment/;jsessionid=KG13Sv1pJ8cvs1ckrv2WkWhQSKhFtLPkHrX9TbhQck0pyMd8NkSL!1346030001?0

Zijn we nu klaar? Nee, nog niet!


Omdat de verplichte Third Party Insurance alleen personenschade dekt, lijkt het verstandig om ook een (in Australië niet verplichte) verzekering voor Third Party Property af te sluiten. Een nieuwe Toyota Landcruiser kost in Australië al gauw 100.000 dollar. Als je daar per ongeluk een krasje op maakt, dan wordt het snel heel duur…  Een dergelijke wettelijke aansprakelijkheidsverzekering moet je privé afsluiten. Een soort ‘beperkt casco’ en ‘casco/alle risks’ verzekering –waarbij dus ook de eigen auto is verzekerd- is ook mogelijk, maar heb ik niet onderzocht.

Update 11-11-2013: Wij hebben een Third Party Property Insurance afgesloten via onze dealer Travellers Autobarn bij http://www.travellerscarinsurance.com.au/ We hebben voor 6 maanden 334,50 dollar betaald en zijn daarmee gedekt tegen aansprakelijkheid voor schade aan andermans eigendommen voor een maximum van 10.000.000 dollar. Moet genoeg zijn…

Conclusie:

Theorie en praktijk blijken in redelijke mate gelijk te lopen, er zijn geen opvallende verschillen geconstateerd. Als je via een dealer koopt, dan neemt die –zoals in ons geval- een deel van het papierwerk uit handen, maar niets is gratis op aarde, voor service moet betaald worden…

Hieronder een compleet plaatje van onze kosten voor mobiliteit.

Aanschaf Toyota Prado 4x4 1997 367.000 km                                 8.490 dollar

12 maande Rego (verplichte registratie en letselschade verzekering)    590

Transfer Fee (overschrijving op naam)                                                 300

12 maanden garantie                                                                         190

BTW                                                                                                 927

Totaal                                                                                        10.500

Plus: Vrijwillige Third Party Property Insurance                                   335

 

Op het einde van de reis zal ik hier vermelden, hoeveel we uiteindelijk terug hebben kunnen ‘recoveren’ door verkoop van de auto. Ter orientatie: Vier jaar geleden betaalden we 8.500 dollar voor vijf maanden camperhuur.

 

Update 3 mei 2014

Op 4 april 2014 kregen wij van Travellers Autaobarn 4074 dollar terug voor de Toyota Prado. Netto kostte de automobiliteit dus 10.500 + 335 = 10.835 - 4074 = 6.731 dollar. Aan onderhoud gaven we uit 130 dollar voor een tweede transponder sleutel, 390 dollar voor een nieuwe band en 120 dollar voor een oliebeurt. Totale kosten voor de auto dus 7263 dollar, grofweg 5400 euro.

1 opmerking:

  1. Klinkt allemaal erg ingewikkeld, en dacht dat het in Nederland gecompliceerd was. Wellicht voor een niet Nederlander. Ja je blijft MR tenslotte dus dit is ook lollig...en kan straks weer in je mooie boek hoe te overwinteren in Australië...leuk hoor

    BeantwoordenVerwijderen